Jakie jajka kupować, które są najzdrowsze?

Choć jajka wyglądają podobnie, to różnią się między sobą zawartością składników odżywczych. Niektóre z nich stanowią prawdziwą skarbnicę witamin, lecz dostępny w sklepach nabiał może też zawierać szkodliwe hormony. Po czym poznać zdrowe jajka i jak je przyrządzać, by nie utraciły walorów odżywczych?

Cyfra prawdę Ci powie

Kupując jajka, nie zwracaj uwagi na opakowanie, w którym się znajdują – najważniejszy jest kod umieszczony bezpośrednio na produkcie. Zanim włożysz nabiał do koszyka, sprawdź więc, jaka jest pierwsza cyfra z pieczątki widocznej na każdym jajku. To dzięki niej dowiesz się, w jakich warunkach żyją kury i czym są karmione, co pozwoli Ci ocenić, czy wybrane przez Ciebie jajka są zdrowe. Odczytywanie numeracji jest bardzo łatwe, wystarczy zapamiętać znaczenia czterech cyfr – od 0 do 3. Najzdrowsze jajka pochodzą od kur z chowu ekologicznego i są oznaczone cyfrą 0. Stanowi ona potwierdzenie, że zwierzęta mogą swobodnie poruszać się po zagrodzie, a także są karmione naturalnymi produktami, bez dodatków hormonów, antybiotyków i innych substancji zwiększających ich wydajność. Jajka oznaczone cyfrą 0 nie zawierają szkodliwych składników, mają natomiast większą ilość witamin i żelaza, a przy tym wyróżniają się walorami smakowymi. Warto też kupować nabiał z kodem rozpoczynającym się od jedynki, który pochodzi od kur mogących swobodnie poruszać się po całym wybiegu. Unikajmy natomiast jak ognia produktów z symbolami 2 i 3, które oznaczają, że kury, które je zniosły są przez całe życie trzymane w zamknięciu, a w przypadku najwyższej cyfry – egzystują w ciasnych klatkach o wymiarach 20 cm x 20 cm, uniemożliwiających ruch. Zwierzęta te są sztucznie karmione paszami z dużą ilością hormonów, zapewniających nadmierny wzrost oraz antybiotyków, które łatwo przedostają się też do organizmu ludzi jedzących jajka oznaczone cyfrą 3. Jeżeli więc zależy Ci na zdrowiu oraz dobrym traktowaniu zwierząt, wybieraj produkty o najniższej numeracji.

Kurze, strusie czy przepiórcze?

Zdaniem dietetyków najzdrowsze jajka pochodzą od kurek zielononóżek, które są hodowane jedynie w ekologicznych gospodarstwach. Zawierają one najmniej cholesterolu i rzadko wywołują alergie pokarmowe. Dla osób cierpiących na uczulenia polecane są również jajka przepiórcze, które są także skarbnicą żelaza, cynku, miedzi, fosforu i witaminy B. Istotne dla zdrowia jest również to, w jaki sposób podajesz nabiał. Zasada jest prosta – im krócej gotujesz jajka, tym lepiej. Jeżeli natomiast preferujesz jajecznicę, pamiętaj o tym, by smażyć ją krótko i z wykorzystaniem niewielkiej ilości tłuszczu, najlepiej oleju rzepakowego. Zakup zdrowych jajek nie jest wcale tak prosty, jak mogłoby się wydawać, lecz warto zadać sobie trochę trudu, by dostarczyć organizmowi bogactwo składników odżywczych, nieskażonych obecnością antybiotyków czy hormonów. Jajka pochodzące od zielononóżek lub oznaczone cyframi 0 i 1 to także gwarancja hodowania kur w najmniej stresujących warunkach i zapewnienia im nie tylko zdrowych pasz, ale także namiastki wolności. Wybierając jajka o niskiej numeracji na początku kody dbasz więc nie tylko o swoje zdrowie, ale również wykazujesz troskę o warunki życia zwierząt.