Prawidłowa waga w ciąży

Prawidłowa waga w ciąży

Każda kobieta w ciąży zwiększa swoją masę ciała i jest to jak najbardziej naturalne zjawisko. Samo łożysko, wody płodowe, macica i dodatkowe płyny ważą ok. 5 kg, do tego dochodzi jeszcze płód. Przyjmuje się, że prawidłowa waga w ciąży ostatecznie powinna być wyższa od stanu wyjściowego o ok. 11-19 kg.

Wzrost wagi w ciąży jest każdorazowo kwestią indywidualną, zależną od wyjściowej masy ciała ciężarnej, trybu życia, diety, uwarunkowań genetycznych. Paradoksalnie na większy przyrost wagi powinna nastawić się osoba szczupła, a na mniejszy kobieta z nadwagą. Wzrost wagi w ciąży następuje stopniowo. Najmniej przybieramy w pierwszym trymestrze ciąży, kiedy brzuszek jest jeszcze mało widoczny.

Monitorowanie wagi w ciąży

Waga to jeden z kluczowych elementów monitorowanych przez lekarza prowadzącego ciążę podczas wizyt kontrolnych. Niepokojące może być bowiem zarówno zbyt intensywne przybieranie na wadze zwiększające prawdopodobieństwo nadciśnienia czy cukrzycy ciążowej, jak i jej spadek świadczący często o anemii. Każda z tych sytuacji może być niebezpieczna dla organizmu matki oraz płodu, dlatego tak ważne jest, aby zadbać o prawidłową wagę w ciąży. Należy pamiętać, że to lekarz na podstawie badań oraz dynamiki przyrostu wagi powinien osądzić czy jest ona prawidłowa, ewentualnie w jaki sposób skorygować naszą dietę. W żadnym wypadku kobieta nie powinna sama podejmować decyzji o odchudzaniu w celu zadbania o prawidłową wagę w ciąży. Może to mieć bowiem katastrofalne skutki zarówno dla niej, jak i nienarodzonego jeszcze dziecka. Można natomiast w celu odpowiedniego zbilansowania naszej diety skonsultować nasz jadłospis z dietetykiem. Pomoże on nam dobrać do naszych preferencji kulinarnych spożywane potrawy, tak aby w pełni zaspakajały potrzeby rosnącego maluszka, dostarczając organizmowi niezbędnych witamin, tłuszczy i minerałów.
Prawidłowa waga w ciąży

Prawidłowa waga w ciąży. Dlaczego to takie trudne?

Kobiety zachodzące w ciążę często demonizują przyrosty wagi. Boją się utraty sylwetki sprzed ciąży. Zapominają przy tym, że przy prawidłowym odżywaniu oraz utrzymaniu aktywnego trybu życia dodatkowo nabyte kilogramy w większości stracą w okresie połogu. Istnieją jednak pewne pułapki, a do największej z nich zaliczyć można tzw. „zachcianki”. Nie jest niczym złym, jeśli zachciankom ulegniemy raz czy dwa. Jednak wiele kobiet w ciąży bez opamiętania sięga po lody, słodycze, drożdżówki czy fast foody tłumacząc swoje zachowanie…. ciążą. A to właśnie częste sięganie po niezdrową żywność utrudnia utrzymanie prawidłowej wagi w ciąży i powoduje nagromadzenie dodatkowych kilogramów, które później trudno stracić. Kolejną pułapką jest uczucie, szczególnie w pierwszym trymetrze, zmęczenia i senności. Organizm kobiety w ciąży wykonuje naprawdę ciężką pracę tworząc odpowiednie warunki dla rozwijającego się płodu. Nie warto jednak, poza wyjątkowymi sytuacjami, rezygnować z aktywności fizycznej – spacerów czy prostych ćwiczeń. Organizm na pewno nam za to podziękuje, a utrzymanie formy fizycznej pozwoli ciału szybciej się zregenerować oraz wrócić do stanu przed ciążą.